LADĚNÍ A PŘESTAVBY

Ladění skútru je poměrně široký pojem. Stějně tak jak se ladí hudební nástroje, aby vydávaly ten správný zvuk, který instumentalista vyžaduje, tak i náš motocykl musí odpovídat naším představám a potřebám.

Ladění u skútru si můžeme rozdělit na 3 kategorie:

  1. Ladění podvozku a ovládacích prvků:

    Každý z nás má individuální potřeby, někdo je malý, někdo velký, někdo tenký, někdo hrubý a pod..... Narozdíl od automobilu, kde si můžeme libovolně nastavovat vzdálenost a výšku sedačky, volantu, zrcátek i během jízdy u motocyklů to zas tak snadné není. K nastavení je zapotřebí nářadí a nastavuje se "na pevno" . A co se dá nastavit na takovém skútru? U některých modelů vzdálenost řídítek, úhly brzdových pák a ovládacích prvků a tuhost podvozku. To nejdůležitější pro to, aby jste měli moto vždy pevně v roukou a jízda byla především bezpečná.

  2. Ladění převodovky:

    Tady se dostáváme k velké výhodě systému CVT. Na rozdíl od zubové převodovky, se na této převodovce dá nastavit potřebné parametry pro každého jezdce individuálně. Dáme si příklad: Franta a Pepa si koupí stejný skútr Maxon Ardour 125. Franta bydlí v horách a Pepa ve městě. Franta se do kopce trápí, moto netáhne, ztrácí otáčky a vleče se sotva 45km/h, kdežto Pepa jezdí do práce do sousedního města, na rovince jede 85km/h s plně vytočeným motorem a šílenou spotřebou. Co s tím ? Franta dostane nastavení pomalého řazení, to znamená, že jeho skútr v kopci neztratí otáčky, zachová si výkonový strop, čímž si udrží konstantí rychlost i pod zátěží v kopci, nevýhodou je, že se mu sníží maxiální rychlost na rovinkách. A Pepa naopak dostane nastavení rychlého řazení, kdy se moto dostane na cílovou rychlost s podstatně nižším rozsahem otáček, tedy při jeho 85km/h mu klesne spotřeba a zvýší se komfort jízdy, ale ješte mu zůstane dostatek otáček aby to mohl vytáhnout o pár kilometrů v hodině rychleji. Nevýhodou je, že pepa když chytí velký kopec, bude se ploužit.

  3. Ladění motoru:

    Mnohé motory skútrů jsou osazeny tzv: restrikcemi. Je to dáno legislativními potřebami pro dané země, kde se moto prodává. Tento trh však není tak velký, aby se to řešilo individuálně pro každou zemi zvláště jak je to zvykem v automobilovém průmyslu, takže se udělá série s daným omezením pro danou zemi, ale prodává se tam kde je o to zájem. Dnes jsou již pravidla téměř jednotná, je to problém spíše strojů staršího data výroby. Dnešní sroje se podřizují především emisím a s tím se již moc vykouzlit nedá..

Přestavby to přichází tehdá, kdy už ladění nestačí.

Přestavby jsou zejména zvyšování objemu motoru, úpravy chladícího nebo mazacího systému a v neposlední řadě přestavby převodového poměru zadní zubové převodovky. Všechny přestavby jsou invazivní, mění konstrukci motocyklu a je zapotřebí k nim přistupovat s rozvahou, aby nám neovlivnily bezpečnost jízdy a životnost stroje. Vždy je to primárně o zhodnocení stavu daného stroje, návrhu konkrétního optimálního řešení.